Skip to content Skip to footer

“Netīrs un neērts!” Kas ir darāms, lai sabiedriskais transports vilinātu, nevis atturētu?

Latvijas nākotnes forums, balstoties uz 2024. gada nogalē veikto pētījumu par rīdzinieku viedokli par Rīgu, pilsētas akūtajām vajadzībām un priekšlikumiem pilsētas vadībai, uzsāk 6 publikāciju sēriju ar praktiskajiem piedāvājumiem Rīgas domei, domājams jau nākamajam sasaukumam, ar mērķi palīdzēt veicināt Rīgas pilsētas izaugsmi un atgriezt tai savu dabisko stāvokli, proti, Baltijas metropoles statusu.

Iepriekšējā reizē sniedzām rekomendācijas par investīciju piesaisti un darbu ar jau esošajiem investoriem, kas palīdzēs Rīgai mazināt atpalicību no citiem Latvijas novadiem un kaimiņvalstu pilsētām. Rakstu var izlasīt pēc saites zemāk.

Šajā reizē apkopojam rekomendācijas sabiedriskā transporta sistēmas izlabošanai. Daļēji šo jomu atspoguļojām rakstā par transporta sistēmu, taču ņemot vērā jomas mērogu, veltām tai atsevišķu rakstu.

Sabiedriskais transporta sistēma Rīgā ir vislielākā un dārgākā Baltijā. Tā ietver gan autobusus, gan trolejbusus, gan arī tramvajus. Rīgas sabiedrisko trasnportu ikgadu izmanto vairums rīdzinieku – ap 60% un 2024. gadā Rīgas Satiksme pārvadāja 116 miljonus pasažieru. Uzņēmums ir pilnībā atkarīga no Rīgas domes dotācijām, kā arī valsts atbalsta, lai nodrošinātu konkurentspējīgas biļešu cenas ar ļoti plašu atlaižu klāstu. Atgādinām, ka tikai 40% no visiem Rīgas Satiksmes pasažieriem brauc par pilnu cenu, 50% brauc bezmaksas, bet vēl 10% izmanto dažāda veida atlaides – studenti, skolotāji u.c.

Rekomendācijas:

Rīgas sabiedriskā transporta nākotne: sliežu transporta attīstība un pasažieru ērtības

Rīga tiek ieteikts būtiski modernizēt un paplašināt sabiedriskā transporta sistēmu, īpašu uzsvaru liekot uz tramvaja un pasažieru vilcienu integrāciju. Pilsētas dome jāuzņemas iniciatīva, veidojot jaunus tramvaja maršrutus, lai efektīvāk savienotu dažādas apkaimes ar centru un Pierīgas reģionu. Vienlaikus tiks strādāts pie dzelzceļa satiksmes iekļaušanas vienotā transporta tīklā, radot ērtākus un biežākus reisus.

Tramvajs un vilciens – sabiedriskā transporta pamats

  1. Rīgas pašvaldība aktīvi virzīs sliežu transporta attīstību, nepieļaujot vilcināšanos no citu institūciju puses. Ja Satiksmes ministrija vai “Pasažieru vilciens” nesadarbosies pietiekami operatīvi, pilsēta pati pieņems lēmumus par efektīvākajiem risinājumiem.
  2. Jauni tramvaja līniju projekti tiks virzīti Eiropas fondu un starptautisko attīstības institūciju (EIB, ERAB, NIB u.c.) finansējumam, kā arī tiks izskatītas iespējas piesaistīt privātos partnerus.
  3. Tramvaja reisu skaits tiks būtiski palielināts, nodrošinot ērtākus un biežākus savienojumus visā pilsētas teritorijā.
  4. “Rīgas satiksmes” finansēšanas izaicinājumi nebūs šķērslis attīstībai – pašvaldība meklēs alternatīvus risinājumus, iesaistot privāto sektoru un nodrošinot stabilus sadarbības nosacījumus.

Pasažieru ērtības – modernizēta transporta sistēma

  1. Sabiedriskā transporta pārvaldības centrā būs pasažieru ērtības: biežāki reisi, pārdomāti savienojumi, modernizēti luksofori un komfortablas pieturvietas.
  2. Pilsēta beidzot izveidos vienotu maršrutu koordinācijas sistēmu, lai tramvaji un vilcieni strādātu kā viens tīkls ar ērtu biļešu integrāciju.
  3. Pasažieru pieprasījumam atbilstoši tiks palielināts reisu skaits, pielāgojot maršrutus tā, lai tie atbilstu jaunajai sliežu transporta attīstības koncepcijai.
  4. Rīgas pieturvietas tiks sakārtotas, nodrošinot pietiekamu vietu pasažieriem un ērtus apstākļus gaidīšanai.
  5. Lai paātrinātu transporta sistēmas attīstību, pašvaldība aktīvi piesaistīs privātos partnerus, nodrošinot caurskatāmu procesu un stabilus investīciju nosacījumus.
  6. Rīga pastiprinās drošības pasākumus sabiedriskajā transportā, lai samazinātu traucējošo un agresīvo pasažieru ietekmi uz pārējiem braucējiem.
  7. Tāpat pilsēta ātri un efektīvi sakārtos taksometru pakalpojumu uzraudzību lidostas apkārtnē, sadarbojoties ar Mārupes novada pašvaldību un novēršot krāpniecību.

Rīgas dome negaidīs uz ārējiem lēmumiem – tā mērķtiecīgi un ambiciozi virzīs pilsētas transporta sistēmas attīstību, radot ērtāku, drošāku un pieejamāku pārvietošanās vidi iedzīvotājiem un pilsētas viesiem.

Pētījums ir veikts sadarbībā ar uzņēmumu “Barons Kvartāls” 2024. gada nogalē.